راز زیبایی پوست و مو

پوست یک ارگان حیاتی است که انسان بدون آن قادر به ادامه دادان حیات نیست که وسیع ترین عضو زنده ی بدن است درحقیقت پیچیده ترین وپرکارترین اعضا نیزبه شمارمیرود و مو نیز ازجمله عواملی است که درروابط اجتماعی بسیار موثراست تاجایی که موجب قضاوت وپیش داوری نسبت به دیگران میشودبه همین دلیل پاکیزگی وخوش حالتی آن مهم است دراین مجموعه تمامی راهکارهای نگهداری صحیح پوست ومو وانواع ماسکها نیز به شما برای داشتن ظاهری آراسته پیشنهادمی کنیم باماهمراه باشید .

١ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ  

ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ اﺳﺖ و هﻤﻪ ﺁرزوﯼ داﺷﺘﻦ ﺁن را دارﻧﺪ: ﻧﺮم وﻟﻄﻴﻒ، ﺑﺎ ﮐﺸﻴﺪﮔﯽ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺑﺎ ﻣﻨﺎﻓﺬ رﯾﺰ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ هﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺪون ﻟﮑﻪ و ﻗﺴﻤﺖ هﺎﯼ ﻧﺎﺟﻮر وﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ. ﭘﻮﺳﺖ ﻃﺒﻴﻌﯽ، ﻇﺎهﺮﯼ ﺻﺎف، ﻧﺮم، ارﺗﺠﺎﻋﯽ و هﻤﻮار دارد ﮐﻪ ﻧﻪ ﭼﺮب اﺳﺖ و ﻧﻪ ﺧﺸﮏ. ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﮔﺮﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎر زﯾﺒﺎ اﺳﺖ وﻟﯽ اﺣﺘﻴﺎج ﺑﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ دارد .هﺮﮔﻮﻧﻪ اهﻤﺎل و ﻏﻔﻠﺖ ازاﺻﻮل ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﭘﻮﺳﺖ، ﺑﺎ ﭘﺎ ﺑﻪ ﺳﻦ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﭼﺮوﮐﻴﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

٢ ﭘﻮﺳﺖ ﭼﺮب  

در اﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ، ﻣﻨﺎﻓﺬ درﺷﺘﻲ دﻳﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮد و اﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﮐﻠﻔﺖ و زﻣﺨﺖ ﺷﺪن ﺑﺎﻓﺖ دارد. اﯾﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺳﺖ دارای ﻏﺪد ﭼﺮﺑﯽ ﺑﺴﻴﺎر ﻓﻌﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﻟﻴﺪ روﻏﻦ وﭼﺮﺑﯽ ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﻇﺎهﺮﯼ ﺑﺮاق و ﭼﺮب و روﻏﻨﺪار ﻣﻲ دهﺪ. ﭘﻮﺳﺘﻬﺎﯼ ﭼﺮب، ﺟﻮش و ﻟﮑﻪ ﺟﻮﺷﻬﺎﯼ ﺳﺮﺳﻴﺎﻩ و ﺳﻔﻴﺪ دﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺎ ﻧﮕﻪ دارﯼ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺻﺤﻴﺢ از ﭘﻮﺳﺖ هﺎﯼ ﭼﺮب ﻣﯽ ﺗﻮان ﺁن را ﺗﻤﻴﺰ ﻧﮕﻪ داﺷﺖ و ﭼﺮﺑﯽ اﺿﺎﻓﯽ ﺁن را ﺗﺤﺖ ﮐﻨﺘﺮل ﻧﮕﻪ داﺷﺖ و دارای ﭼﻬﺮﻩ اﯾﯽ ﺻﺎف و ﺗﻤﻴﺰ ﺷﺪ.

٣ ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ  

ﺑﺮﺧﻼف ﭘﻮﺳﺖ هﺎﯼ ﭼﺮب ، ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺮﺷﺢ ﭼﺮﺑﯽ اﺳﺖ آﻪ اﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻔﺘﻲ و ﭘﻮﺳﺘﻪ ﭘﻮﺳﺘﻪ وﺧﺸﮏ و ﺷﮑﻨﻨﺪﻩ ﺷﺪن ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد و رﻧﮓ ﭼﻬﺮﻩ، ﺧﺸﮏ و ﮐﺪر ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ. ﺧﺸﮑﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺎﺑﺶ ﻧﻮرﺧﻮرﺷﻴﺪ ، ﺑﺎد، ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن دﻣﺎﯼ هﻮا ، ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻄﺒﻮع، ﮐﻤﺒﻮد ﻣﺼﺮف ﺁب و اﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﺻﺎﺑﻮن هﺎﯼ ﺗﻨﺪ و ﺷﻴﻤﻴﺎﯾﯽ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺻﺤﻴﺢ و اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﺻﺤﻴﺢ از ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﭘﻮﺳﺖ ﺧﺸﮏ را ﻣﺮﻃﻮب و هﻴﺪراﺗﻪ ﮐﺮدﻩ و ﺟﺎن دهﺪ و ﻣﻴﺰان اﻧﻌﻄﺎف و رﻃﻮﺑﺖ ﺁن را ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮد.

۴ ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺮﮐﻴﺒﯽ  

اﻏﻠﺐ اﻓﺮاد، ﭘﻮﺳﺖ ﺗﺮآﻴﺒﯽ دارﻧﺪ. ﺑـﺪﻳـﻦ ﻣـﻔﻬﻮم که ﺑﺨﺸﯽ از ﭘﻮﺳﺘﺸﺎن ﭼﺮب و ﺑﺨﺸﯽ ﺧﺸﻚ اﺳﺖ : ﻣﻌﻤﻮ ٌﻻ ﻧﻮاﺣﯽ ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ، ﺑﻴﻨﯽ و ﭼﺎﻧﻪ ﭼﺮب و ﻧﻮاﺣﯽ ﮔﻮﻧﻪ، دور ﭼﺸﻢ و دور دهﺎن ﺧﺸﮏ هﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﭘﻮﺳﺖ و اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﺻﺤﻴﺢ ازﻣﺤﺼﻮﻻت و ﻓﺮاوردﻩ هﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﻮاﺣﯽ ﺧﺸﮏ را ﻣﺮﻃﻮب و هﻤﭽﻨﻴﻦ ﭼﺮﺑﯽ ﻧﻮاﺣﯽ روﻏﻨﯽ را ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﭘﻮﺳﺘﯽ ﻣﺘﻌﺎدل داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

جلوگیری از آفتاب سوختگی:

بیمار باید به یک محل خنک و دور از آفتاب انتقال یابد. کمپرس‌‌‌های خنک‌کننده استفاده شود. برای مثال: دوش یا حمام آب سرد بگیرید یا پارچه مرطوب و سرد روی سوختگی قرار دهید. کرم‌های بیحس کننده حاوی بنزوکایین، لیدوکایین و وازلین روی پوست مالیده نشود، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شود. از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست بپرهیزید.   از مصرف ترکیبات حاوی وازلین روی پوست بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می‌کند. این امر در مورد مصرف کره و روغن‌ها نیز صادق است.   از کرم‌‌‌های مرطوب‌کننده و یا کرم هیدروکورتیزون‌ استفاده شود. نوشیدن آب زیاد توصیه می‌شود.

 

اگر تاول پوستی به وجود آمده‌است، تاول‌ها را نترکانید، زیرا آنها برای محافظت از لایه‌‌های زیرین پوست تشکیل می‌شوند و ترکاندن‌شان ممکن است به عفونت بینجامد. اگر تاول خودبخود باز شد به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک روی آن بمالید و یک گاز خشک روی تاول قرار دهید. پانسمان خشک می‌تواند از عفونت جلوگیری کند. سیلورسولفادیازین (کرم ۱درصد) جهت درمان آفتاب سوختگی مناسب است. البته باید در مورد مصرف آن در ناحیه صورت احتیاط کرد. اگر پوست‌تان تاول نزده‌است، از کرم مرطوب‌کننده و یا کرم‌‌‌های کورتیکوسترویید‌‌‌های موضعی برای تسکین ناراحتی استفاده کنید. داروهای مسکن مانند ایبوپروفن در کاهش درد موثرند. در صورتی که به همراه آفتاب سوختگی تب وجود دارد یا تاول‌های پر از مایع، سرگیجه یا اشکالات بینایی ایجاد شده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. در موارد وجود دهیدریشن و اختلال آب و الکترولیتی بستری در بیمارستان و مایع درمانی نیاز است. آفتاب سوختگی می‌‌تواند چند روز فرد را از کارش باز دارد. همچنین می‌‌تواند باعث پیری زودرس یا سرطان پوست شود. سایر مشکلات پوستی مثل هرپس سیمپلکس، لوپوس و پورفیری ممکن است بدتر شود.

 

health-and-beauty-21

 جلوگیری ازپیری زودرس پوست:

پیر شدن زودرس و ظهور چین و چروک‌های پوستی در سنین جوانی یکی از وحشتناک‌ترین کابوس‌ها برای خانم‌هاست!

ما همیشه سعی می‌کنیم با کمک کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک تا جایی که می‌توانیم ظهور این چروک‌ها را به تعویق بیندازیم غافل از اینکه شاید طرز زندگی کردن و عادت‌های‌مان دلیل پیر شدن ظاهرمان باشد! پس اگر می‌خواهید با روش‌های پیشگیری از پیری زودرس آشنا شوید این ۹نکته را به خاطر بسپارید.

  1.  آفتاب:

نور خورشید به کلاژن و الاستین صدمه می‌زند و باعث تولید رادیکال‌های آزاد در پوست و از بین رفتن سلول‌های پوستی از جمله سلول‌های کلاژن‌ساز می‌شود.
راه‌حل:
لازم نیست کلا آفتاب را از زندگی خود حذف کنید. فقط یادتان باشد هرباربرای بیرون رفتن ازمنزل ازصدافتاب هایی که ۱۵ درصدبه بالا هستنداستفاده کنید

  1. لوازم آرایشی:

لوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی‌شوند اما می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می‌تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوستتان شود.

 

راه‌حل:
هنگام خرید لوازم آرایشی حتما به برچسب شبنم توجه کنید. روی این برچسب کدی نوشته شده که با استفاده از شماره تلفن یا شماره پیامک درج شده می‌توانید از اصل بودن و تاریخ مصرف محصول اطلاع پیدا کنید.

۳٫ استرس:

حذف کامل استرس از زندگی تقریبا غیرممکن است اما برای نجات زیبایی خود مجبورید عضلات پیشانی‌تان را شل کنید! چراکه در زمان استرس معمولا اخم می‌کنید و پیشانی‌تان را چین می‌اندازید. از طرفی خود این چین و چروک‌ها باعث افزایش استرس می‌شوند و پیری زودرس را به ارمغان می آورد.

راه‌حل:
برای کاهش استرس می‌توانید از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید یا ورزش را به فهرست کارهای روزانه‌تان اضافه کنید. مدیتیشن و انجام کارهای مورد علاقه‌تان نیز تاثیر بسزایی روی استرس می‌گذارند.

   ۴٫تغذی و رژیم‌های لاغری:

رژیم‌های غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. این رژیم‌ها معمولا همراه با پایین و بالا رفتن مداوم وزن هستند. اضافه وزن باعث می‌شود پوست کشیده شود و الاستیسیتی آن کاهش یابد. از طرف دیگر کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست می‌شود. مصرف بیش از حد نمک، سیب‌زمینی سرخ کرده، قهوه و شیرینی‌جات نیز در طولانی‌مدت به پوست آسیب می‌رساند و باعث پیری زودرس پوست می گردد.
راه‌حل:
بهترین حالت کاهش وزن کم کردن نیم کیلو در هفته است. برای سلامت پوست‌تان باید روزانه از پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، میوه و سبزیجات استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها پیری زودرس پوست را به تعویق می‌اندازند ازهویچ وسبزیجات برگدار وگوجه وبادام استفاده کنید که سرشارازویتامین های لازم برای پوست است.

  1. کم‌آبی:

نوشیدن آب کافی باعث می‌شود سلول‌های پوست مرطوب و سرحال باقی بمانند. هرچه سن بالاتر می‌رود پوست نیز نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود بنابراین اهمیت نوشیدن آب با بالارفتن سن افزایش می‌یابد.

راه‌حل:
روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. البته اگر مشکل قلبی دارید یا دیالیز می‌شوید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

  1. کم‌خوابی:

کمبود خواب به سلول‌های پوستی فشار می‌آورد و تولید سلول‌های جدید را مختل می‌کند. از طرفی باعث استرس می‌شود و کل سیستم بدن را به هم می‌ریزد در نتیجه دور چشمان‌تان تیره شده و روز به روز چروک‌های‌تان عمیق‌تر و باعث پیری زودرس میگردد.
راه‌حل:
هرشب بین ۷ تا ۸ ساعت خواب مداوم داشته باشید و از خوابیدن هنگام روز خودداری کنید.

 

  1. خنده، اخم و تعجب:

هر زمان که عضلات صورت‌تان را حرکت می‌دهید پوست‌تان کمی چروک می‌خورد. این چروک‌ها در دوران جوانی سریع ناپدید می‌شوند اما هرچه سن بالاتر می‌رود و تولید سلول‌های جدید کندتر می‌شود چروک‌ها نیز دیرتر رفع شده و گاهی دائمی می‌شوند.
راه‌حل:
در نور آفتاب حتما از عینک آفتابی استفاده کنید تا مجبور نشوید چشم‌های‌تان را ریز کنید. همچنین اگر چشم‌های‌تان ضعیف است حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا عینک مناسب بگیرید. از اخم کردن خودداری کنید. تزریق بوتاکس نیز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

  1. حالت خوابیدن:

بیشتر افراد عادت دارند روی پهلو یا شکم خود بخوابند. در این حالت صورت روی بالش قرار می‌گیرد و چروک‌های پوستی در طولانی‌مدت افزایش پیدا می‌کند و باعث پیری زودرس میشود.

راه‌حل:
ما تقریبا یک‌سوم از عمر خود را در خواب هستیم پس سعی کنید صورت‌تان را روی بالش نگذارید و به جای آن به پشت بخوابید و زیر زانوهای‌تان یک بالش قرار دهید. حتی اگر وسط خواب بی‌اختیار به پهلو بچرخید باز هم توانسته‌اید احتمال ایجاد چروک‌ها را کاهش دهید.

 

 

  1. سیگار:

سیگار نه‌تنها سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد و دندان‌های‌تان را زرد می‌کند بلکه باعث می‌شود پوست‌تان کم آب شده و پیری زودرس را به همراه بیاورد. نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و خونرسانی به پوست را کاهش می‌دهد. به این ترتیب سلول‌های پوست دچار کمبود مواد مغذی و اکسیژن می‌شوند و پوست چروک می‌خورد. علاوه بر این پک زدن به سیگار، چین و چروک‌های دور لب را افزایش می‌دهد.

راه‌حل:
برای حفظ جوانی‌تان هم که شده از همین امروز میزان سیگار کشیدن‌تان را کاهش دهید. می‌توانید از مطالب آموزشی موجود در اینترنت یا کتاب‌ها و سی‌دی‌های مربوطه استفاده کرده یا به یک متخصص ریه مراجعه کنید.
جوش جوانی:

جوش جوانی یا آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که بیش از نیمی از دختران و پسران در سن بلوغ دچار آن می شوند.

عامل اصلی ایجاد آکنه ترشح فراوان سبوم از غدد سباسه می باشد. فراوانی غدد سباسه در صورت، جلو و پشت سینه بیشتر است؛ لذا معمولاً آکنه در این نواحی بروز می کند. بسته شدن مجاری غدد سباسه، ‌فعالیت عوامل میکروبی و التهاب از علل ایجاد و تشدید ضایعات آکنه ای می باشند.

حدود نیمی از مردم در طول زندگی خود دچار آکنه می شوند. معمولاً شیوع آکنه همراه با بلوغ است و در دخترها زودتر از پسرها ظاهر می شود، شاید به این دلیل که بلوغ پسرها دیرتر از دخترهاست. آکنه در دختران معمولا یک سال قبل از قاعدگی شروع می شود و بیشترین شیوع و شدت آن در خانم ها در سنین ۱۷-۱۴ سالگی است که ۴۰% آنان مبتلا می شوند.

بیشترین شیوع و شدت آکنه در آقایان در سنین ۱۹-۱۶ سالگی است که ۳۵% آنان مبتلا می شوند. بطور کلی شیوع آکنه در پسران کمتر است اما در صورت بروز شدت آن بیشتر است.

معمولاً آکنه در دهه سوم زندگی (سنین بین ۳۰-۲۰ سالگی) خود به خود برطرف می شود ولی در ۱% مردان و ۵% زنان ممکن است تا سن ۴۰ سالگی ادامه یابد.

هر چند که آکنه در اغلب موارد به خودی خود برطرف می شود ولی در برخی موارد این جوش ها جراحت دایمی بر روی پوست و روان می گذارند. غالب پدرها و مادرها این پدیده را جزئی از روند طبیعی رشد فرزند خود می دانند و به فکر درمان آن نیستند. این جوش ها درست زمانی بوجود می آید که شاید بدترین موقع باشد. درست زمان بلوغ و زمانی که نوجوان مرحله کودکی را پشت سر گذاشته و دوست دارد که همیشه تمیز و مرتب و البته زیبا باشد. درست همان روزی که نباید، یک جوش بزرگ، قرمز و دردناک روی صورت بطرز خیلی بدی جلوه نمایی می کند و با وجود تمام تلاش ها برای از بین بردن آن نتیجه ای جز بزرگ تر، قرمز تر و دردناک تر شدن آن بوجود نمی آید و سرانجام بدترین قسمت ماجرا یعنی افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی می باشد که ممکن است در برخی از نوجوانان به مدت طولانی باقی بماند. جوش ها بالاخره از بین می روند ولی ممکن است نتایج روحی روانی داشته باشند که به راحتی قابل جبران نباشد.

 

 

کپی اطلاعات تنها با درج اسم سایت امکان پذیر می باشد

دیدگاه‌ها (۰)