تفاوت مانیتور TN با IPS

  • پنل IPS اولین بار توسط هیتاچی در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این پنل ها زاویه دید بسیار خوبی دارند و برخلاف پنل های TN بیننده در زاوایی مختلف تصویر یکسانی را مشاهده می کند.
  • فناوری TNبه سبب هزینه تمام شده اندک آن نسبت به فناوری IPS به صورت عمومی در بیشتر صفحه نمایش ها به کار می رود. در مقابل فناوری IPS     به دلیل هزینه بالاتر در کاربردهای حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. IPSها به دلیل داشتن زاویه دید بالاتر نسبت به TN و همچنین نمایش مقدار رنگ بیشتر مورد علاقه گرافیست ها هستند.
  • در پنل های IPS برخلاف پنل های TN مولکول های کریستال بصورت موازی در پنل حرکت می کنند اما در پنل های TN مولکول های کریستال بصورت عمودی حرکت می کنند این نوع حرکت در پنل های IPS باعث پراکندگی کمتر نور شده و در نتیجه باعث زاویه دید وسیع و نمایش رنگ ها طبیعی تر می شود.

 

  • پنل های TN یا همان Twisted Nematic برای نمایش هر کدام از رنگ های RGB از ۶ بیت استفاده می کنند که به عبارتی در موجوع می شود ۱۸ بیت؛ اما این ۱۸ بیت برای نمایش ۱۶.۷ میلیون رنگ کافی نیست و حتما برای نمایش این مقدار رنگ باید ۲۴ بیت وجود داشته باشد که در عمل چنین مقداری برای نمایش رنگ ها در دسترس نیست. حال شرکت های سازنده نمایشگر این مشکل را با روشی به نام Dithering برای نمایش این ۱۶.۷ میلیون رنگ کمرنگ کرده اند.
  • حال Dithering به این شیوه عمل می کند که با ترکیب پیکسل های کناری و ایجاد سایه به افزایش دایره رنگ خود می پردازد. پس در عمل نمایشگر های TN برخلاف ادعاهای شرکت های سازنده در حقیقت قادر به نمایش ۱۶ میلیون رنگ نمی باشند.
  • پنل های اولیه IPS زمان پاسخگویی زیاد و کنتراست تصویر پایینی داشتند ولی با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات نیز حل شد.

البته با پایین آمدن قیمت این نوع پنل ها، ماینتورهای بیشتر با این پنل IPS وارد بازار شده اند و در مصارف روزمره نیز استفاده می شوند.

زاویه دید وسیع مانیتور IPS

زاویه دید وسیع مانیتور IPS

در پنل های IPS برای هر کدام از سه رنگ اصلی RGB هشت بیت اختصاص داده می شود در نتیجه برای مجموع سه رنگ ۲۴ بیت اختصاص داده می شود و به راحتی قادر به نمایش ۱۶٫۷ میلیون رنگ هستند.

پنل های IPS در مانیتورهای گران قیمت و برای مصارف تجاری استفاده می شود مهمترین مخاطبین مانیتورهای مجهز به پنل IPS طراحان و گرافیست ها هستند.

طرح پیکسل در LCD ها S-IPS به این صورت می باشد .حالت مخلوطی شکل باعث ایجاد زاویه دید وسیعتری میشود

طرح پیکسل در LCD ها S-IPS به این صورت می باشد.حالت مخلوطی شکل باعث ایجاد زاویه دید وسیعتری میشود

تفاوت رنگ و عدم نمایش تمامی این ۱۶.۷ میلیون رنگ سبب شده است که در گرافیک و صنعت چاپ تصاویری که گرافیست بر روی صفحه نمایش خود می بیند با آن تصویری که در مرحله آخر به چاپ می رسد متفاوت باشد. البته مانیتور های قدیمیCRT این مشکل رنگ را نداشتند و تمامی این ۱۶.۷ میلیون رنگ را به خوبی نمایش می داند اما فرد با کارکردن زیاد با این نمایشگر ها باید با چشمان خود خداحافظی می کرد.

مانیتور ips

تنها مزیت نمایشگر های TN زمان پاسخگویی نسبتا بالای آن ها است که سبب می شود آن ها را مناسب کاربردهای بازی کند. پنل های IPS یا In-Plane Switching توسط هیتاچی در سال ۱۹۹۶ معرفی شدند. این پنل ها دو مشکل اصلی پنل های TN را مرتفع کردند و آن دو مشکل چیزی نبود جز زاویه دید و عمق رنگ. همانطور که اکثر شما در مانیتور های معمول در بازار مشاهده کرده اید پنل های TN از زاویه دید خوبی بهره نمی برند و با حرکت به هر دوسمت مانیتور و بالا و پایین تصاویر تغییر می کند و رنگ ها بهم ریخته دیده می شوند. در IPSها برخلاف انواع TNکه به صورت موازی در حرکت هستند، مولکول های کریستال مایع بصورت عمودی جا به جا می شوند که حرکت آن ها به این شکل باعث بیشتر شدن زاویه دید و نمایش بهتر و طبیعی تر رنگ ها می شود.

 

مانیتور IPS

 

مانیتور TN

دیدگاه‌ها (۰)